Suomalaisten tuotteiden maine kiirii Hongkongissa: FinnCham-harjoittelija Joonas avaa suosion syitä

Hei kaikille!

Tämä on minun toinen blogipostaukseni täältä Hongkongista harjoitteluni aikana. Tämän kirjoituksen tarkoituksena on perehtyä suomalaisten yritysten mahdollisuuksiin kohdemaassa, tällä kertaa siis Hongkongissa. Tätä kirjoitusta varten haastattelin FinnCham Hongkongin jäsentä Borista, jonka elintarvikealan yritys edustaa myös monia suomalaisia merkkejä täällä Hongkongissa.

Ensimmäinen kysymys käsitteli paikallisten käsitystä Suomesta ja suomalaisista tuotteista. Hongkongissa suhtautuminen Suomeen ja suomalaisiin tuotteisiin on erityisen positiivista kuluttajien mielissä. Suomen maine maailman onnellisimpana maana on herättänyt kiinnostusta ja uteliaisuutta paikallisten keskuudessa. Monet hongkongilaiset ovat joko vierailleet Suomessa tai ilmaisevat syvää kiinnostusta maan tutkimiseen.

Suomalaisiin tuotteisiin liittyy vahva mielikuva puhtaudesta, terveellisyydestä, luonnollisuudesta sekä kestävyydestä. Nämä ominaisuudet sopivat täydellisesti nykyisiin kuluttajatrendeihin Hongkongissa, missä ihmiset ovat yhä tietoisempia valinnoistaan ja etsivät tuotteita, jotka edistävät hyvinvointia ja ympäristön kestävyyttä. Kyky valmistaa tuotteita suoraan luonnosta saatavista ainesosista koetaan uskomattomana mahdollisuutena ja resonoi vahvasti paikallisen yleisön kanssa.

”Kiinnostus suomalaisiin tuotteisiin ulottuu myös eri tuoteryhmille, mikä näkyy suomalaisten brändien läsnäolona arkielämässä. Marimekon ja Muumi-teemaiset tuotteet ovat tuttu näky kaduilla, kun taas Hartwallin Long Drink -juoma on löytänyt tiensä Hongkongin 7-Eleven-kauppoihin.”

Marimekon myymälöitä löytyy useitakin Hongkongista.

Toinen kysymys koski nykyistä kysyntää erityisesti elintarvikkeiden alalla. Hongkongissa on merkittävä kysyntä suomalaisille elintarvike- ja juomatuotteille. Sekä kuluttajat että ravintola- ja hotellialan ammattilaiset etsivät tuotteita, jotka ovat innovatiivisia, maukkaita ja osoittavat sitoutumista kestävyyteen, elintarviketurvallisuuteen sekä sosiaaliseen vastuuseen. Suomalaiset tuotteet loistavat näillä alueilla ja herättävät jatkuvasti huomiota ja kiinnostusta yleisön keskuudessa.

Boris arvioi suomalaisten elintarvike- ja juomatuotteiden kysynnän johtuvan Hongkongin erityispiirteistä.

”Hongkongissa on rajattu määrä viljelymaata, ja noin 95 % elintarvikkeista on tuontitavaraa. Tämän takia paikalliset kokeilevat helpommin kauempaakin tuotuja elintarvikkeita. Uteliaisuus ja valmius kokeilla uusia ja monipuolisia vaihtoehtoja tarjoavat suuret mahdollisuudet suomalaisille elintarvike- ja juomayrityksille laajentaa läsnäoloaan Hongkongissa.”

Kuva 2. Suomalaisia lihatuotteita löytyy myös meidän lähikaupastamme

Kokonaisuudessaan Boris uskoi suomalaisten elintarvikkeiden kysynnän nousuun tulevaisuudessa. Pandemian aikana ihmiset joutuivat viettämään paljon enemmän aikaa kotona, johon kuului myös ruoanlaitto. Ihmisten jouduttua kokkaamaan kotona he ovat alkaneet kiinnittää huomiota siihen, millaisia tuotteita he ostavat, keskittyen vahvasti terveys- ja ravitsemusnäkökohtiin sekä tuotteen alkuperään, ja tämä on jatkunut tähän päivään saakka. Suomalaiset tuotteet ovat täällä kuitenkin melko kalliita verrattuna muihin lähempää tuotuihin.

”Tällä hetkellä kuluttajat ovat hieman varovaisia rahankäytön suhteen talouden hitaan toipumisen takia. Hongkongin ihmiset etsivät kuitenkin aina jotain ylellistä kohtuuhintaan ja ovat yleensä myös valmiita maksamaan hieman korkeamman hinnan parempilaatuisesta tuotteesta. Uskon, että tulevaisuudessa, kun Hongkongin talous alkaa kasvaa, kysyntä suomalaisille elintarvike- ja juomatuotteille kasvaa varmasti mukana.”

 Joonas Korhonen

Sähköposti: joonas.j.korhonen(a)hotmail.com
LinkedIn: 
https://www.linkedin.com/in/joonasjk/

Miisa Kreander